Zespół Szkół Elektronicznych

im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu

Technik programista
Uczniowie, którzy podejmą naukę na nowym kierunku oferowanym przez Zespół Szkół i Elektronicznych, zdobędą wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z kwalifikacji zawodowych w zakresie projektowania baz danych i stron internetowych oraz programowania i testowania aplikacji.
TECHNIK INFORMATYK
Podejmując naukę w zawodzie technik informatyk uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: montowania oraz eksploatacji komputera i urządzeń peryferyjnych, projektowania i wykonywania lokalnych sieci komputerowych, administrowania tymi sieciami, projektowania baz danych i administrowania bazami danych, tworzenia stron www i aplikacji internetowych, administrowania tymi stronami i aplikacjami.
TECHNIK AUTOMATYK
Automatyka to dziedzina techniki i nauki, która zajmuje się zagadnieniami sterowania różnorodnymi procesami, głównie technologicznymi i przemysłowymi (zwykle bez udziału lub z ograniczonym udziałem człowieka).
TECHNIK MECHATRONIK
Podejmując naukę w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: montowania układów automatyki przemysłowej, montowania urządzeń precyzyjnych, uruchamiania układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych, obsługiwania układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych.
TECHNIK ELEKTRONIK
Podejmując naukę w zawodzie technik elektronik uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: instalowania oraz konserwowania urządzeń elektronicznych, użytkowania urządzeń elektronicznych, naprawy urządzeń elektronicznych.
TECHNIK TELEINFORMATYK
Podejmując naukę w zawodzie teleinformatyk informatyk uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: uruchamiania i utrzymania terminali i przyłączy abonenckich, projektowania i wykonywania lokalnych sieci komputerowych, montowania i eksploatacji systemów transmisyjnych, instalowania i eksploatacji systemów komutacyjnych,administrowania sieciami teleinformatycznymi.
Microsoft Imagine Premium
W ramach programu Microsoft Imagine Premium (d. DreamSpark Premium), w którym uczestniczy Zespół Szkół Elektronicznych w Radomiu, uczniowie i pracownicy mają bezpłatny dostęp do oprogramowania firmy Microsoft: systemy operacyjne Windows, Visual Studio, SQL Server, aplikacje Access, Project i Visio oraz biblioteka MSDN. Dystrybucja oprogramowania i kodów licencyjnych w ramach tej licencji jest realizowana w oparciu o elektroniczny serwis "ELMS WebStore for Microsoft Imagine.

Zdalna edukacja

  • Nauka zdalna polega na zapoznawaniu się z różnego rodzaju cyfrowymi materiałami udostępnionymi w sieci Internet pod kierunkiem i aktywnym przewodnictwem nauczyciela.
  • Formy kształcenia dzielimy na synchroniczne interaktywne (uczeń i nauczyciel pracują w tym samym czasie, prowadząc komunikację w czasie rzeczywistym) oraz asynchroniczne (słuchacze mają dostęp do materiałów udostępnionych przez sieć, przyswajają wiedzę, realizują zadane ćwiczenia, wypełniają testy, itd.).
  • Rezultaty działań zarówno w kształceniu synchronicznym, jaki asynchronicznym mogą być przedmiotem oceny.

Jak przygotować się do nauki zdalnej

1. W pierwszej kolejności zadbaj o swoje „domowe biuro”.

  • Nie otwieraj podejrzanych linków i maili.
  • Pamiętaj, aby nie korzystać ze stron internetowych, co, do których masz wątpliwości.
  • Pamiętaj, żeby zadbać o higienę pracy przy komputerze. Rób, co jakiś czas, kilkuminutowe przerwy, podczas których najlepiej wstań, poruszaj się trochę i zamknij oczy. Zadbaj o właściwe ustawienie monitora komputera i dopasowania siedzenia do Twojego wzrostu.
  • Istotne jest również, aby w twoim otoczeniu był względny porządek. Wszelkiego rodzaju rozpraszacze w postaci działającego telewizora, biegających dzieci powinny pozostać przynajmniej poza zasięgiem wzroku. Bardzo istotna jest konieczność skupienia się na wykonywanych obowiązkach.
  • Ustal sobie plan działania na dany dzień, uwzględniając czas przeznaczony na wykonanie zadań.
  • W ramach utrwalenia materiału zachęcamy Cię do tworzenia map myśli, co pozwoli na jeszcze lepsze połączenie poszczególnych treści.
  • Zadania przygotowane online rozwiązuj na bieżąco. Poszczególne zagadnienia poruszane w materiałach, połącz z materiałami edukacyjnymi w podręczniku oraz zamieszczonymi na rekomendowanych przez nauczyciela filmach instruktażowych.
  • Jednym z podstawowych elementów jest niezbędna przestrzeń do nauki, pracy. Idealnie, jeśli masz możliwość przeznaczenia oddzielnego pokoju na gabinet. W większości jednak z Was może być to problematyczne, jednak spróbujcie zadbać o ciche i spokojne miejsce w domu, tak abyś mógł się skupić na swojej pracy. Pamiętaj, że miejsce do pracy jest istotnym warunkiem efektywnej nauki.

2. Lekcja on-line

  • Pozostanie w piżamie nie sprzyja trybowi „praca i nauki”. Oczywiście nie chodzi o zakładanie garnituru bądź pięknej sukni, tylko o schludny, wygodny strój, którego nie powstydzisz się podczas rozmowy z użyciem transmisji wideo z uczniami czy nauczycielem.
  • Warto także pamiętać o ustawieniu kamery w taki sposób, żeby nie była skierowana na pozostałych domowników. Dobrze też poprosić pozostałych domowników, aby nie pojawiali się w kadrze i nie przeszkadzali w czasie transmisji.
  • Dźwięk w rozmowach wideo jest płaski. Nie ma tam głębi, nie ma stron, z których dochodzi. Jeśli dwie lub więcej osób mówi w tym samym czasie, nie ma najmniejszej szansy zrozumieć, co mówią. Dlatego wycisz czasami mikrofon, daj innym dojść do głosu. Słuchaj.

3. Co w sytuacji, kiedy komputer jest wykorzystywany przez pozostałych członków rodziny?

  • Można śmiało założyć, że nie w każdym domu każdy członek rodziny posiada swój własny komputer. Wówczas niezbędne jest opracowanie szczegółowego harmonogramu użytkowania komputera tak, aby nasza nauka i praca nie utrudniała życia innym domownikom.
  • O ile cześć nauki możemy wykonywać w sumie o dowolnej porze, to Nasza dostępność może okazać się niezbędna w określonych godzinach, kiedy to mogą być realizowane spotkania z nauczycielem. Dlatego ustal sobie plan działania na dany dzień.

4. Zadbaj o czas „po pracy, nauce”

  • Ważne jest, aby po godzinach „odciąć się od pracy, nauki”.
  • Długie przesiadywanie przy komputerze obciąża zarówno ciało, jak i psychikę. Przez wiele godzin siedzisz w jednej pozycji, powtarzasz te same ruchy dłońmi, masz wzrok wbity w ekran. To sprawia, że po całym dniu odczuwasz zmęczenie i ból w różnych częściach ciała

Na pewno w obecnej sytuacji wszyscy powinniśmy się wykazać cierpliwością i zrozumieniem.

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci

Musimy być także świadomi zagrożeń, jakie mogą się pojawić podczas nauki zdalnej przy wykorzystaniu sieci Internet. Dlatego zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci.

  • Używaj oprogramowania zabezpieczającego, stosuj program antywirusowy i dbaj, aby był zawsze aktualny.
  • Od dłuższego czasu użytkownicy Internetu otrzymują e-maile łudząco podobne do wysyłanych przez Pocztę Polską, firmy kurierskie czy telekomunikacyjne. Dlatego nie otwieraj, nie odpowiadaj i nie przesyłaj dalej e-maili, czy też wiadomości z komunikatora, jeśli nie znasz osoby wysyłającej i nie sprawdziłeś zawartości programem antywirusowym
  • Phishing może dotyczyć również aktualnej sytuacji związanej z koronawirusem.
    To oznacza, że atakujący może podszyć się np. pod służby sanitarne.
  • Nigdy nie udostępniajcie haseł lub podpowiedzi do nich.
  • Bądź dyskretny. Informacje, które publikujesz, stają się publiczne i widoczne dla wszystkich.

Poradnik MEN

Jak koordynować kształcenie na odległość, co należy do obowiązków dyrektorów i nauczycieli, jak realizować podstawę programową w warunkach domowych, jak zwiększyć efektywność zdalnej nauki, w jaki sposób zaplanować czas dziecka w domu oraz z jakich narzędzi i materiałów korzystać – na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w poradniku MEN przygotowanym dla nauczycieli, dyrektorów, uczniów i rodziców – poradnik.